Kostnad för att starta en billig men bra webbutik

Ska du starta en egen e-handel och undrar över dess kostnad? Här går jag igenom den sammanlagda kostnaden för exempelvis startups, entreprenörer och enskilda firmor som vill starta egen webbutik.

Du kommer att behöva räkna på kostnader relaterade till din webshop såväl som vissa kostnader för att exempelvis registrera företag eller enskild firma. Du bör även fundera på hur mycket du vill investera i tid när du startar din webshop. Ju mer du förväntas göra på egen hand desto lägre blir kostnaden.

Hur mycket kostar det att öppna en butik och hur räknar man?

Det finns olika delar som alltid kommer med en kostnad för att starta och driva en webbutik. Till att börja med kommer du att behöva betala för serverutrymme där din webbplats ligger sparad.

Du kommer även att behöva betala för tema (designmall som avgör din webbutiks layout). Givetvis måste du även köpa domän och appar eller program som du använder i din webbutik.

Har du behov av support elle kundtjänst för att få stöd med att starta din webbutik? Detta kommer givetvis ockå till en kostnad.

Det som skiljer vissa plattformar åt är hur tjänsterna paketeras. Antingen väljer man att skaffa en e-handelsplattform som säljs som en enhetlig tjänst (Service as a Software). Det innebär då att du betalar en slags återkommande avgift men får allt du behöver, inklusive support, hosting (webbhotell som ser till att din webbutik är uppkopplad mot internet), system och mer därtill.

Bästa och mest prisvärda e-handelsplattform inom den här typen av helhetslösning är Shopify Sverige.

Eller så väljer man att använda en e-handelsplattform som använder öppen källkod. Då slipper du vanligen att betala för själva plattformen men måste betala för exempelvis, support, webbhotell och eventuella andra tilläggstjänster som inte ingår i själva plattformen.

Så här bör du räkna:

  1. Kostnad för domän. För att starta en webbutik måste du ha ett domän. Vissa e-handelssystem låter användare testa systemet gratis. I dessa fall får användare tillgång till ett slags subdomän. Det är ett temporärt domän som enbart är avsett för att du ska kunna komma igång med din webbutik. På sikt kommer du dock alltid att behöva betala för ditt egna domän. Räkna på en kostnad om 100 kr / per år för ett internationellt domän och ungefär 150 kr / per år för .se (svenskt domän).
  2. Kostnad för webbhotell. Om du väljer att bygga din webshop med exempelvis WooCommerce som använder öppen källkod kommer du att behöva skaffa ett eget webbhotell. Många webbhotell marknadsför sig som tillräckligt bra vad gäller exempelvis laddtider och säkerhet. Men i själva verket är tjänsterna inte alls av tillräckligt god kvalitet för att hosta normalstora webbutiker. Räkna med att behöva betala för en kvalitetstjänst. De bästa tjänsterna ligger kring 100-200 kr /mån för mindre e-handelswebbplatser. Jag rekommenderar Kinsta och Templ om du ska använda WooCommerce. Övriga webbhotell kommer inte ge dig samma kvalitet och med stor sannolikhet resultera i att du tvingas uppgradera till dyrare hosting-paket. I vår artikel om WordPress finner du mer information och tips om webbhotell.
  3. Kostnad för e-handelssystem. Många e-handelsplattformar ger dig alltså allt det du behöver mot en månatlig avgift. Var försiktig med lockpriser. Många e-handelssystem, framförallt svenskutvecklade, använder lockpriser för att attrahera nya kunder. Men snart kommer du upptäcka att funktionalitet som krävs för att driva även en mindre webbutik inte ingår i det billigaste startpaketen. Välj därför en e-handelsplattform som ger dig tillräckligt med exempelvis funktionalitet, bredband, lagringsutrymme etc i den billigaste planen. Räkna på ett pris som ligger på ungefär 250-300 kr per månad.
  4. Kostnad för tema: Du bör räkna med att betala för ett tema som passar din affärsmodell. Kostnaden för tema beror på vilken e-handelsplattform som du väljer att använda dig av. De flesta plattformar erbjuder även gratisteman men det är nästa alltid lönt att köpa ett tema som passar din nisch. I många fall kan teman till en början vara gratis men för att låsa upp full funktionalitet krävs att man uppgraderar till en premiumversion av temat. Ska du använda Shopify bör du räkna på en kostnad om ca. 180-250 $. För WooCommerce ligger bra teman vanligen på 50-100$.
  5. Appar och plugins: Välj aldrig att använda en e-handelsplattform som på egen hand programmerar funktioner (in house). Anledningen till det är att du då indirekt måste betala för funktioner som finns tillgängliga i systemet. Dessutom kan den här typen av plattformar aldrig erbjuda ens i närheten av så många appar och funktioner som plattformar som använder en appmarknad. En appmarknad gör det möjligt för anslutna e-handlare att välja vilka funktioner man har behov av och enbart köpa de funktioner som man anser nödvändiga. Appar och funktionalitet utgör en kostnad som du på egen hand måste uppskatta. Många tredjepartsfunktioner för exempelvis frakt, marknadsföring eller betallösningar för din checkout är gratis att installera men kommer med en kostnad då du använder tjänsterna i fråga.

Olika priser för e-handelsplattformar

Service as a Software (SaaS) är en tjänst som ger dig i princip allt du behöver mot en månatlig avgift. Bästa tjänsten för Sverige och Internationellt är Shopify. Ska du enbart sälja på internationella marknader finns det ett par andra system som är likvärdiga.

Men för den svenska marknaden är Shopify tveklöst bäst även vad det gäller prissättning. Det beror på att Shopify har stordriftsfördelar vilket gör det i princip omöjligt för svenskutvecklade plattformar att erbjuda samma utbud av funktionalitet och hålla lika låga priser. Shopofy passar för e-handlare som på egen hand vill bygga sin webbshop.

Shopify kostar 29$ per månad och det ska mycket till för att du ska behöva uppgradera till en dyrare Shopifyplan. Läs mer om Shopifys prissättning och transaktionsavgifter för Sverige här.

Öppenkällkod (open source) är gratis att använda. Det innebär inte att plattformar såsom exempelvis WooCommerce som du kan bygga med WordPress är sämre än system som kostar pengar att använda.

Men du kommer att behöva betala för webbhotell och vanligen en del andra tillägg som ingår i exempelvis Shopify och andra helhetstjänster. WooCommerce är inte fullt så användarvänligt som Shopify men är heller inte supersvårt att lära sig.

Du kan exempelvis ta bygga en webshop med WooCommerce parallelt med att du tar en distanskurs i WooCommerce. Tänk dock på att välja en kurs som är avsedd för den svenska marknaden så att du konfigurerar din webshop på rätt sätt. Bästa distanskursen för WooCommerce i Sverige hittar du hos Nordboost E-handelsakademi.

Många e-handelsföretag köper sin webshop i färdigt skick

Istället för att på egen hand skapa din webbplats kan du beställa en färdig webshop som tas fram för att passa dina behov av proffs.

Att köpa en färdig webshop blir givetvis mycket dyrare än om du på egen hand bygger din e-handel. Fördelen är dock att du kan spara mycket tid genom att slippa bygga din webshop. Dessutom kan du förstås räkna med ett mycket bättre resultat om du köper en webbplats som levereras av proffs.

Om du ska köpa en webshop så kan det vara klokt att definiera dina behov. Då blir det enklare att jämföra priser bland olika utvecklingsföretag. En liten och enkel webbutik bör inte kosta mer än 30-40 timmar i utvecklingstid.

Glöm inte att du kommer att behöva betala för domän, hosting eventuellt tema och alla de kostnader som du måste täcka om du hade byggt din webshop på egen hand. Du bör även räkna på eventuella kostnader för underhåll och utveckling efter det att din webshop levererats till dig.