En guide på svenska för WooCommerce med WordPress

Vill du bygga webshop med WooCommerce? I den här artikeln går jag igenom hur man gör som svensk företagare för att använda WooCommerce. Men kanske ännu viktigare, huruvida den här plattformen är rätt för dig och ditt företag?

WooCommerce är en e-handelsplattform inom kategorin öppen källkod (“open source”). Plattformen skiljer sig därav från helhetstjänster (“SaaS”), såsom exempelvis Shopify. Du får mycket större flexibilitet och kontroll över din webbutik med WooCommerce. Men samtidigt innebär WooCommerce att du måste lösa en hel del problem på egen hand.

Av den anledningen väljer många entreprenörer att använda en helhetstjänst för sin webshop. Där ingår vanligen support, webhosting (webbhotell) och förkonfigurerad funktionalitet som är avsett för användarens marknad. Med en helhetslösning såsom Shopify blir det enklare att på egen hand skapa webshop.

Enligt mig finns det framförallt två e-handelsplattformar som är bäst för nästan alla typer av e-handelsverksamheter inom B2C. Den första är Shopify som är överlägsen de svenskutvecklade plattformarna inom SaaS (“Software as a Service”). Den andra är WooCommerce som förvisso även fungerar utmärkt för B2B.

Det finns i vissa fall ett par e-handelsplattformar till som tillhör de bästa i världen för mer nischade ändamål, exempelvis vid försäljning av digitala produkter.

Men för e-handel inom B2C som avser fysiska produkter ligger Shopify och WooCommerce tveklöst i topp. Båda dessa plattformar ligger i topp vad det gäller funktionalitet.

Eftersom att WooCommerce är en av de mest använda e-handelsplattformarna i världen får användare tillgång till ett relativt stort utbud av tillägg (plugins). Det finns idag ca. 900 plugins som är utvecklade för att användas med WooCommerce.

Med WooCommerce kan du lösa ett problem på många sätt. Det kan vara en fördel för den som vill ha hög grad av flexibilitet. Det kan dock även ses som en ren nackdel för nybörjare som är osäker på vilket webbhotell, tema, plugin eller konfiguration som är bäst för deras specifika ändamål.

Av den anledningen är det klokt att bygga sin webshop med WooCommerce med hjälp av en svensk distanskurs. Nordboosts E-handelsakademi har en riktigt bra distanskurs i WooCommerce som ger användare guidning och tips som är aktuella för framförallt svenska e-handlare.

“ WooCommerce är egentligen inte mindre användarvänligt än någon annan plattform men det finns väldigt många valmöjligheter. “

Har du aldrig använt WooCommerce så kommer du att spara mycket tid på att ta hjälp av en distanskurs.

Ett annat alternativ är att kontraktera en frilansare som hjälper dig att bygga din webbplats och konfigurera inställningar och plugins för WooCommerce. Men många entreprenörer väljer att ta Nordboosts distanskurs i WooCommerce.

Det är ett bra alternativ för att på egen hand lyckas med WooCommerce. Kursen innehåller mängder med tips som är avsedda för svenska entreprenörer som vill bygga sin webshop på egen hand.

Läs hela vår artikel om hur du gör för att bygga hemsida, erbshop eller blogg i WordPress!

Så bygger du en webshop med WooCommerce och WordPress

#1 Välj webbhotell och domän

För att använda WooCommerce som är ett tillägg till WordPress krävs att du på egen hand hittar ett webbhotell för din webbplats. Webbhotell upplåter sina servar åt företag och privatpersoner. De säkerställer enkelt förklarat att webbplatser som ligger på deras servrar ligger uppe på internet. Det finns massvis av webbhotell att välja på. Problemet är att det finns väldigt många dåliga webbhotell, framförallt på den svenska marknaden.

Ska du bygga en webshop med WooCommerce krävs ett webbhotell som är av mycket högre kvalitet än för enklare webbplatser såsom bloggar eller företagshemsidor. Att välja ett dåligt webbhotell är förmodligen det vanligaste nybörjarmisstaget.

Dåliga webbhotell kännetecknas av att de har en billig startplan (alla webbhotell som kostar 70kr eller mindre i månaden är dåliga).

Dåliga webbhotell använder vanligen lockpriser för att få in kunder. När kunderna inser att deras webbplatser laddar långsamt, väljer de i många fall att uppgradera till dyrare planer. Det resulterar i att prislappen blir högre än man hade trott och dessutom att kvaliteten på tjänsterna förblir undermåliga.

Ett annat misstag är att välja en webhost som inte har datacenters nära Sverige (förutsatt att du ska sälja på den svenska marknaden). Jag rekommenderar följande webbhotell, se nedan. Jag är faktiskt osäker på om det överhuvudtaget finns några andra bra tjänster för Sverige som håller motsvarande priser:

  • Kinsta (bäst)
  • Templ (Bra)
  • SiteGround (Okej, men de använder lockpriser. SiteGround ger dig inte fullt så bra kvalitet som Templ eller Kinsta men är fortfarande mycket bättre än vad du kan hitta på den svenska marknaden bortsett från Kinsta och Templ).


OBS. Domän kan du köpa var du vill och peka DNS till ditt webbhotell. Du behöver alltså inte köpa ditt domän hos ditt webbhotell.

#2 Installera WordPress och WooCommerce

När du skaffat domän och ett bra webbhotell ska du bara installera WordPress. I princip alla webbhotell kan göra det åt dig. Alternativt så erbjuder webbhotellet en användarvänlig installationsfunktion som gör att du kan installera WordPress med ett fåtal klick.



När du installerat WordPress som egentligen är en plattform som skapats för bloggar, behöver du installera tillägget WooCommerce. När du aktiverat WooCommerce transformeras din webbplats till en e-handelswebbplats med kassasida, varukorg och butikssida.

Du kommer att behöva följa en installationsguide med WooCommerce. WooCommerce kostar inget och kan användas helt gratis. Däremot går det att använda betaltjänster (frivilligt men ej rekommenderat) som tillhandahålls av Woocommerce.com.

#3 Välj och installera tema

Precis som med alla andra e-handelsplattformar behöver du välja ett tema för din webshop. Temat är en designmall som avgör din webbplats layout. En fördel med WooCommerce är att det finns fler teman än någon annan plattform på marknaden att välja på. En nackdel är som vanligt att valmöjligheterna ökar risken för att göra ett dåligt val.

Ett bra tema är mer än bara estetik och design. Temat ska ladda snabbt och vara kodat på ett sådant vis att det är skyddat från intrång från exempelvis hackers. Ditt tema ska även uppdateras regelbundet av dess utvecklare. Av den anledningen är det klokt att välja ett tema som används av många andra e-handlare på nätet. Då kommer temats utvecklingsföretag att se till temat regelbundet uppdateras och förbättras.



Här nedan är några bra teman att välja på. Självklart måste du på egen hand bilda dig en uppfattning om vilket tema som är bäst för din affärsmodell. Ska du exempelvis sälja elektroniska produkter, skönhetsprodukter eller tjänster då gäller det att hitta det tema som är bäst för din specifika nisch.

Några bra teman för WooCommerce:

  • Astra (snabbt)
  • Teman utvecklade av woocommerce.com (framförallt anses temat “Storefront” vara lätt och snabbladdande).
  • GeneratePress (Snabbt)

#4 Konfigurerar inställningar

I samband med att du bygger din webshop och designar dina webbsidor med exempelvis olika designelement, kulörer och content så behöver du även konfigurera inställningarna i WooCommerce. Du måste ställa in exempelvis moms, frakt och ange valutainställningar. Under inställningar kan du även hantera de betallösningar som du valt att installera på din webbplats.

En utmaning när det kommer till att konfigurera inställningar är att det inte alltid är bäst att använda plattformens standardfunktionalitet.


När det gäller exempelvis frakt är det vanligen mycket bättre att installera en extern frakttjänst. (Det gäller inte enbart WooCommerce utan alla plattformar på marknaden.) Av den anledningen bör du höra dig för med andra e-handlare vilka tjänster som de använder för sin webshop. Jag rekommenderar även att du tar Nordboosts distanskurs i WooCommerce som ger dig massvis av bra rekommendationer för att sätta upp frakt och andra inställningar.

#5 Välj och konfigurera betallösningar

Betallösningar är en viktig del för att bedriva framgångsrik e-handel. Preferenser för konsumenter på olika marknader skiljer sig åt och det är viktigt att du kan erbjuda betallösningar som dina kunder känner sig trygga med att använda.

WooCommerce kommer vanligen installerat med PayPal och Stripe (kan väljas i samband med att du följer installationsguiden då du aktiverar WooCommerce). Men eftersom att WooCommerce är en av världens mest populära plattformar kan du i princip använda vilken betallösning som helst. Exempelvis är i princip alla kända betallösningar på den svenska marknaden kompatibla med plattformen.

Ett tips är att börja med att använda Stripe och Paypal för att komma igång och starta din webshop. Därefter bör du installera en av de betallösningar som är mer etablerade på den svenska marknaden.

  • Klarna är i särklass den mest använda betallösningen i Sverige. Med Klarna checkout kan du erbjuda dina kunder att betala direkt eller med faktura. Du kan även låta kunder dela upp sina betalningar.
  • Swish är förvisso inte en fristående betallösning men en tjänst som är väl använd och uppskattad av konsumenter på den svenska marknaden. För att komma igång med Swish krävs det att du ansluter ditt företag till Swish via din företagsbank. Därefter finns det en mäng olika plugins du kan använda för att ta betalt med Swish.
  • Payson är ytterligare en betallösning som fungerar bra på den svenska marknaden. Payson fungerar på många vis på motsvarande vis som Klarna men har inte alls lika stora marknadsandelar i Sverige. Payson möjliggör exempelvis delbetalning, faktura och även Swish.

#6 Följ upp med analys och rapportverktyg

Plattformen är uppsatt med bra analys- och rapportverktyg. Du kan exempelvis följa upp försäljning över olika tidsperioder. Du kan se dina toppkategorier och produkter som säljer mest. Du kan även ta ut rapporter över omsättning, skatter och beställningar.



Du har även tillgång till verktyg för att behandla kundregister, lagersaldo och marknadsföring. Det är vanligen lönt att integrera din webshop med externa analysverktyg.

Med WooCommerce, som kommer med fler tillägg för tredjepartstjänster än någon annan plattform på marknaden, kan du enkelt koppla på exempelvis Google analytics. Då kan du enkelt spåra hur kunder beter sig i din webshop på ett mer detaljrikt plan. Du kan följa upp olika “events”, exempelvis påbörjade köp och analysera mätbara KPI:er (snittider, klick, engagemang etc.)