Hur man gör för att skapa och bygga en webshop

Vill du starta en egen e-handel och börja sälja produkter och tjänster på nätet? Ett av de första stegen du bör ta är att definiera dina behov och välja en digital säljkanal.

Vissa e-handlare väljer exempelvis att helt fokusera på att sälja via en marknadsplats. Exempel på marknadsplatser kan vara Amazon, Blocket eller Tradera.

Andra väljer att enbart fokusera på försäljning via sociala kanaler. Det är även vanligt förekommande att svenska företag satsar på försäljning via omnikanal. Då kombinerar man försäljning via fysiska butiker med försäljning i digitala kanaler.

Generellt sett är det dock mest populärt bland entreprenörer och startups att skapa och driva en egen webshop. Det beror på att det numera finns flera etablerade e-handelssystem som är skapade för att göra det enkelt för småföretagare att på egen hand designa och bygga en webbplats.

För de allra flesta e-handlare i Sverige som fokuserar på B2C rekommenderar vi Shopify. Shopify ligger i topp både vad gäller funktionalitet och användarvänlighet.

Men det finns givetvis flera bra alternativ på marknaden!

Genom att skapa en egen webshop kan man dessutom enkelt möjliggöra försäljning via olika digitala kanaler (sociala medier, marknadsplatser eller fysiska butiker). Med en modern webshop kan e-handlare hantera data (transaktioner, kundregister, lagervärden etc.) på ett och samma ställe. Det innebär att e-handlare kan synka flöden mellan olika kanaler och på vis göra det enkelt att administrera exempelvis kunder, bokföring och lagersaldon.

De bästa plattformarna på marknaden ger användare ett bra stöd till skalbarhet. Det innebär att e-handlare som använder en bra plattform kan växa utan att behöva byta e-handelsplattform för att exempelvis gå in på nya marknader eller för att lägga till ny funktionalitet.

I den här artikeln går vi igenom hur du skapar och bygger din egen webshop. Vi förutsätter att du redan definierat dina behov och exempelvis skapat en budget och definierat direkta och indirekta kostnader för att starta en webbutik.

så kan du bygga en webbutik

Så gör man för att bygga en webshop i 11 steg

Det finns i princip två tillvägagångssätt för att skapa en webshop. Antingen bygger du den helt själv eller så anlitar du ett företag som skapar en professionell webbutik åt dig. Det finns fördelar med båda alternativen. Självfallet kan du räkna med att din webshop blir billigare om du på egen hand bygger din webbplats än om du beställer en proffsdesignad webbutik.

Trots att det numera förekommer flera användarvänliga plattformar på marknaden bör man dock inte underskatta jobbet med att bygga en egen webshop. Ska du skapa en enklare webbutik så behöver det inte ta så lång tid men om du vill göra avancerade anpassningar kan det krävas att du tar hjälp av en kvalificerad utvecklare.

Fundera därför på innan du sätter igång om du vill bygga din webshop själv eller anlita en expert? Du kan även skapa din webbutik på egen hand och enbart anlita en expert för mindre anpassningar och justeringar.

En fördel när du bygger din webshop på egen hand är att du lär dig att använda det system som du använder för din webshop medan du bygger webbplatsen. Det kan vara väl investerad tid som på sikt återbetalar sig när man exempelvis ska administrera ordrar, varulager och annat i backend.

Här nedan har vi listat de steg du behöver ta för att skapa och bygga en webshop:

  1. Välj plattform som du vill använda för att bygga din webbutik
  2. Välj namn och skaffa domän
  3. Välj tema och bygg din webbplats
  4. Skapa och ladda upp logga
  5. Anpassa designen i din webshop
  6. Strukturera ditt sortiment i produktkategorier
  7. Lägg till navigation och menyer
  8. Välj, installera och konfigurera betallösningar
  9. Konfigurera kritiska inställningar
  10. Välj och lägg till funktioner och appar
  11. Lägg testorder och gå live med din webshop
  1. Gå till den e-handelsplattform som du bestämt dig för att använda. Val av plattform bör föregås av någon form av dokumenterad affärside där du definierat de behov som du anser är viktigast för ditt företag och e-handel. Ska du exempelvis bygga större delen av din webshop helt på egen hand, då är det klokt att välja ett system inom segmentet SaaS (Service as a Software). Med den här typen av plattform ingår allt som behövs för att skapa en väl fungerande webbutik.
    Förutom exempelvis serverutrymme och datalagring (“hosting”), får du vanligen tillgång till kundtjänst och ett komplett system med verktyg för att bygga en väl fungerande e-handel.
    SaaS innebär kortfattat att du inte behöver ladda ned någon mjukvara eller liknande på din dator. Du betalar vanligtvis för ett abonnemang för att få tillgång till både e-handelsplattform (som du använder för att bygga din webshop), tema (designmall), funktioner såsom email- och rapportverktyg, kundtjänst, serverutrymme m.m.
    SaaS är alltså den typ av plattform som är mest användarvänlig och går att jämföra med exempelvis Netflix, Uber eller Zoom. Man behöver generellt sett inte ha så mycket förkunskap för att lyckas använda SaaS.
    Kundtjänst och manualer brukar ingå som en del av tjänsten. Men att bygga en webshop från scratch kan förstås ändå vara rätt utmanande och många e-handlare väljer trots att de använder SaaS att kontraktera professionella utvecklare för att få hjälp med sin webshop.
    De bästa SaaS-tjänsterna för att bygga en webshop är rustade för att ge hög grad av skalbarhet. Det innebär att användare kan växa med tjänsten. Då nya behov uppstår ska plattformen kunna tillgodose de nya behoven. Ett av de viktigaste kriterierna när du väljer plattform är därför att se till att det finns ett stort utbud av exempelvis funktioner (appar), teman och betalningslösningar.
    Bästa SaaS-tjänst för Sverige och även till stor del internationellt (Europa och USA) är Shopify. Shopify har en egen appmarknad där användare kan hämta och testa funktioner de har behov av. Läs mer om hur Shopify fungerar här.
  2. Välj namn och domän för ditt företag. Vi rekommenderar att du börjar med att hitta ett namn som passar din verksamhet. När du väljer namn bör det vara klokt att se till att man inte nischar för sig mycket. Det är nämligen vanligt att många nystartade företag förändrar sin affärsidé över tid.
    Tänk dig exempelvis att du vill sälja halsdukar till barn men så märker du efter ett tag att det är barnskor som säljer bäst i din webshop. Har du valt namnet “Halsens vänner” eller liknande så kan det bli svårt att marknadsföra sig som en trovärdig återförsäljare av barnskor.
    Om du har svårt att komma på ett bra namn kan du använda en namngenerator för företagsnamn. Innan du bestämmer dig för att ta ett visst namn som du gillar bör du kolla att domännamnet är ledigt. Jag rekommenderar att du väljer en domän där både .se och .com är tillgängliga.
  3. Efter att du valt e-handelssystem som passar din produkt och marknad så är det dags att komma igång med själva byggandet av webbplatsen. En av de första sakerna du behöver göra är att välja en design som passar din webbutik. De allra flesta e-handelsplattformar som förekommer på marknaden ger användare tillgång till ett visst utbud av designmallar, så kallade teman som kan användas gratis. Men i många fall är det bättre att köpa ett speciellt tema som passar för just din webshop.
    Det kan vara klokt att söka inspiration på nätet bland befintliga webbutiker. I princip alla webbutiker består av ungefär samma sidor. Temat eller mallen som används på en webbplats avgör med andra ord själva layouten. Temat består av olika designelement eller block som gör att varje sida i din webshop kan anpassas på ett speciellt sätt. De viktigaste sidorna att fundera över när man väljer sitt tema är främst produktsidan och hemsidan.
    Vissa teman är även skapade för att hantera en viss storlek på sortiment. Du bör ställa dig frågan huruvida du ska sälja ett fåtal olika produkter eller om du har ett stort sortiment, med kanske tusentals artiklar?
    Välj ett tema som du använder när du bygger din e-handel som är lämpat för omfånget av ditt sortiment.
    Ett klokt val av tema gör det enkelt för dina besökare och kunder att navigera och du kan räkna med att temat kommer att ha en betydande inverkan på konverteringen i din webshop.
    Ta dig därför god tid att analysera olika typer av designer som förekommer. Snåla inte utan välj det tema som är bäst för din verksamhet snarare än det tema som är billigast.
    Se också till att din webbplats är lösenordsskyddad så att du i lugn och ro kan testa dig fram då du bygger din webshop. Med lösenordsskydd kan ingen utomstående se hur din webbplats ser ut under uppbyggnadsfasen.
  4. Välj kulörer och teckensnitt som du vill använda i din webshop. Alla teman som förekommer kan enkelt anpassas med exempelvis färger och typsnitt. Dessutom kommer du att vilja designa en egen logga för ditt företag och ladda upp på din webbplats. Förutom logga behöver du även skapa och ladda upp en favicon i din webshop. Favicon är en enklare form av märke som visas i webbläsarens flik när exempelvis besökare är inne på en av dina webbsidor.
    I vissa fall krävs även att man skapar vissa andra grafiska element som man vill använda i sin webshop. Det kan handla om videos, inspirationsbilder, storleksguider, infographics etc.
  5. I princip alla webbshoppar på marknaden är skapade och strukturerade på ett likartat sätt. Förutom din webbutiks hemsida, kommer du förmodligen att vilja ha produkt- och kategorisidor, kassasida och checkout. Alla dessa sidor är med stor sannolikhet skapade per default i ditt tema. Men givetvis måste du anpassa sidorna så att de passar dels de produkter du vill sälja men även så att designen passar ditt varumärke och målgrupp. Har du gjort ett klokt val av tema kan du förmodligen på egen hand enkelt göra de anpassningar som du vill få till. I de allra flesta e-handelssystem som förekommer på marknaden är alla webbsidor indelade i anpassningsbara block. Du kan då lägga till designblock, ta bort eller ändra fördefinierade block som du vill. Teckensnitt, storlek på rubriker och text, kulörer och knappar ställer man vanligen in i globala inställningar. Då detta är gjort ändras inställningarna för hela webbplatsen i fråga.
    Det finns ytterligare några webbsidor som du bör skapa eller lägga till då du bygger din webshop. För att sälja på nätet behöver du vara tydlig mot dina kunder om vad som gäller vid exempelvis återbetalningar, returer och andra villkor.
    Lagen om dataskydd ställer även krav på dig som driver en webbplats när du samlar in personuppgifter (via exempelvis kundregister). Du behöver exempelvis få samtycke från personer som är på din webbplats. Du måste även tillhandahålla information om vilken typ av personuppgifter och annan känslig information som du samlar in och hur denna information hanteras.
    De allra flesta e-handlare löser detta med policydokument där man tydliggör vad som gäller. De vanligaste policies som du behöver för din webshop är: Frakt och leverans, allmänna villkor eller köpvillkor, Integritetspolicy och returpolicy men det kan även förekomma ytterligare juridiska dokument som du vill tillgängliggöra på din webbplats.
    När du bygger din webshop rekommenderar vi även att du ser till att det finns ett kontaktformulär på din webbplats.
    Ytterligare en webbsida som många e-handlare skapar är en “Om-oss-sida”. Det kan ge ett seriöst intryck att låta kunder och besökare som kommer till din webbutik. Sidan “Om oss” syftar till att ge besökare möjligheten att läsa mer om vem och vilka som ligger bakom företaget och webbshoppen.
  6. Produkterna i din webshop är förstås själva kärnan i din e-handel. Som en del av skapandet av din webbplats kommer du att behöva ta produktbilder och i vissa fall även skapa eller översätta produktinformation. Vanligen vill man även strukturera produkter på ett visst sätt i sin webshop för att göra det enkelt för kunder att hitta de produkter de söker då de navigerar på webbplatsen.
    En välfungerande produktstruktur underlättar även administrationen av webbutiken. Den kanske viktigaste formen av produktstruktur kallas för produktserier eller kollektioner. Vanligen vill man dela in produkter i olika kategorier för att exempelvis tillägna produkter inom olika kategorier, specifika attribut, priser eller andra egenskaper.
    Utöver kategorier som vanligen tillägnas egna kategorisidor är det vanligt att produkter tillägnas produkttyper och varianter (exempelvis storlek eller färg) eller momsklass.
  7. Skapa och anpassa navigationen i din webshop. För att göra det enkelt för besökare och kunder att hitta i din webshop kommer du att behöva skapa menyer och snabblänkar. Det är vanligt att webbutiker använder meny både i sidhuvudet och i sidfoten.
  8. Innan du kan gå live med din webbplats måste du välja och konfigurera betallösningar för din e-handel. Olika e-handelsplattformar kan vara skapade för att kunna användas med olika betallösningar.
    En betallösning eller Payment Gateway är alltså en tredjepartstjänst som du måste använda i din webshop för att kunna ta betalt. Betallösningar ser till att pengar säkert kan överföras från din kund till ditt företagskonto. Ska du bygga en webshop som i första hand riktar sig till kunder på den svenska marknaden, då kan exempelvis Klarna vara ett bra alternativ. Klarna är den betalning som är överlägset mest använd bland konsumenter på den svenska marknaden. Men givetvis kan det finnas flera andra faktorer som kan vara avgörande vid val av betaltjänst. Inte sällan är det klokt att ge kunder valmöjligheten att betala via flera olika betallösningar.
  9. För att bygga färdigt din webshop kommer du att behöva se över och konfigurera vissa kritiska inställningar i din webshop. Generellt sett är de e-handelssystem som är avsedda för svensk e-handel de som är de enklaste att konfigurera, förutsatt att du avser att sälja på den svenska marknaden.
    Även det omvända gäller, inställningar i e-handelsplattformar som är skapade för e-handlare på marknader utanför Sverige kan i vissa fall vara bökigare att konfigurera. Oavsett, så kommer du att behöva ställa in exempelvis fraktpriser som du vill ta ut, moms, valuta och språk. Om du ännu inte kopplat din domän till din webbplats så kommer du att behöva peka om domänen i DNS-inställningarna från din registrar.
    Om du använder en SaaS-tjänst, kan du räkna med att få stöd via din plattforms support för att konfigurera inställningarna i din webshop.
  10. E-handeln utvecklas snabbt över hela världen. Det tillkommer ständigt nya, smarta lösningar som kommer e-handlare till gagn. För att lyckas på sikt med e-handel är det viktigt att kunna dra nytta av olika funktioner. De bästa e-handelsplattformarna på marknaden erbjuder ett stort utbud av kompatibla program. Vanligen kallas denna typ av program för appar eller plugins (tillägg). Det är vanligt förekommande att installera vissa tredjepartstjänster via appar eller plugins redan medan man bygger webbplatsen. Det kan handla om allt från program som ger utökat funktionsstöd från marknadsföring och bokföring till logistik eller marknadsföring.
  11. I stora drag är det endast stegen ovan som du behöver ta för att bygga en fullt funktionell webbshop. När du väl har skapat din webbutik och känner dig redo att gå live så bör du testa webbutiken. Många nybörjare som bygger e-handelswebbplatser inser exempelvis inte att webbutiken automatiskt skickar mail som triggas då olika processer inleds.

    Det bästa sättet att fullt ut förstå hur systemet fungerar både för dig som handlare och för dina kunder är att lägga testorder. När en order skapas får kunden en orderbekräftelse. Som ägare av en webbutik får du också mail om att en kund har lagt order. Du måste nu verkställa ordern. Det gör du genom att paketera produkterna som beställts och skicka paketet till din kund och därefter markera ordern i fråga som distribuerad. Kunden får då vanligen ett autogenererat mail som aviserar kunden om att produkterna har skickats.
    När du har lagt testorder och tagit emot testbetalningar i din checkout är det dags att gå live med din webshop. De flesta e-handelsplattformar är skyddade med ett lösenordsskydd som gör det omöjligt för besökare att komma åt information på din webbplats innan du har byggt färdigt e-handeln.
    Genom att ta bort lösenordsskyddet kan vem som helst besöka din webbutik via webben. Glöm nu inte att du måste marknadsföra din webshop. Börja med att informera personer i ditt nätverk om att din webshop har öppnat. Det kan vara ett bra sätt att komma igång!