Så gör du för att starta webshop i 7 steg

Funderar du på att starta en egen webshop och behöver tips i hur man gör? Här nedan går jag igenom alla de viktigaste stegen du ska ta för att komma igång med att sälja på nätet.

Att starta egen webbutik är idag enkelt. Åtminstone så pass enkelt att du på egen hand klarar av att sätta upp en webbplats för e-handel, genomföra beställningar och ta betalt. Det finns idag tekniska lösningar för e-handel som är designade för att även egenföretagare, entreprenörer och startups enkelt ska kunna bedriva framgångsrik e-handel.

Men val av e-handelsplattform är inte allt.

Det är förvisso ett viktigt vägval för att nå långsiktig framgång men kanske ännu viktigare är att du har en bra och väl genomtänkt affärsidé. Du bör även ha en enklare budget där det framgår den ungefärliga kostnaden avseende exempelvis inköp, logistik, marknadsföring etc.

Se även till att du gör en realistisk uppskattning över tidsåtgång för att exempelvis bygga din webshop, starta företag och skapa företagskonto hos din bank och hantera logistik, kundtjänst och mycket, mycket mer.

Även om det är enkelt att starta en egen webshop så krävs framförallt tid. Stegen som jag går igenom här nedan är för att ge en enkel roadmap över de steg som du ska ta för att komma igång med att sälja online.

Nödvändiga steg för att skapa en webbutik från grunden

Det finns ingen exakt guide som passar för alla entreprenörer som vill starta en webbutik. Det beror på att alla företag och affärsmodeller skiljer sig åt. Olika affärsmodeller kräver olika tillvägagångssätt. Vet du vad du vill så är det enklare att exempelvis välja rätt e-handelsplattform, marknadsförings- och säljkanaler etc.

Det första steget när det kommer till att skapa en egen webbutik är därför att definiera din affärsidé i en enklare affärsplan. För det första kommer det bli enklare för dig själv att komma igång med din e-handel och göra kloka strategiska val av system, domän och marknadsföringskanaler etc. Men en affärsplan är även ett bra verktyg för att kommunicera med intressenter, exempelvis banken, leverantörer och eventuella partners.

(1) Definiera vad du vill sälja innan du startar e-handel

Innan du startar din e-handel bör du definiera vad du ska sälja. Det låter kanske självklart men det är det inte. Själva webshoppen kommer du att sätta upp på loppet av några veckor men dessförinnan gäller det att du har klart för dig vad och hur du ska sälja dina produkter och tjänster?

Till skillnad från många övriga inkubatorer och starta-eget-guider, rekommenderar jag att du gör en relativt enkel affärsplan. Du behöver enligt min mening inte krångla med SWOT-analyser, och andra strategiska modeller. Däremot ska din affärsplan ge svar på frågan hur du ska lyckas. Det är alltså inte en fråga om vad som säljer bäst på nätet utan snarare hur du ska gå till väga.

Vad är din vision? Hur ska du nå dina mål? Vad ska du sälja och hur ska du sälja?

E-handeln idag erbjuder många smarta lösningar och alternativa tillvägagångssätt. Du kan givetvis driva e-handel via egen webshop men det finns massvis av andra finurliga sätt att sälja produkter på.

Genom att tydliggöra vad du ska sälja och till vem, kommer du att ha större förutsättningar att hitta de lösningar som passar just ditt företag.

När du skriver ned dina tankar och idéer kring dina affärsidé kommer du att upptäcka att själva processen att faktiskt i text definiera dina idéer leder till att det framkommer problem som du tidigare helt enkelt inte tänkt på.

Därför är det en nödvändig process att utforma en affärsplan. Du kan förebygga och undvika problem genom att identifiera problem i ett tidigt skede. I många fall kan affärsidéen behöva revideras samband med att affärsplanen sammanställs.

Oavsett, med eller utan affärsplan kommer du att behöva ändra din ursprungliga affärsidé massvis av gånger under resans gång. Men ju mer du funderat innan du sätter igång, desto större chans är det att du lyckas med din e-handel.

(2) Leverantörer och produkter

Du har vid det här laget redan definierat din produkt och affärsidé, vilket givetvis är en bra start för att komma igång. Ett vanligt problem kan vara att oförutsedda problem relaterade till dina leverantörer och och produkter uppenbarar sig. Innan du kan starta starta din webshop bör du ta god tid på diga att analysera marknaden och exempelvis identifiera alternativa leverantörer.

Vanliga problem som kan vara direkt relaterade till din leverantör är exempelvis: Ledtider, inköpspriser, orderkvantiter, importtullar (leverantörer utanför EU), kvalitetsavvikelser och reklamationsärenden.

Du bör därför utvärdera olika leverantörer som har förmåga att leverera de produkter som du fokusera på. Här är några alternativ för att hitta leverantörer och jämföra exempelvis priser och övriga villkor.

  • Mässor och expos:
    • Stockholmsmässan
    • Europshop TradeFairs
    • Eventseye
  • Leverantörsplattformar (plattformar för att komma i kontakt med tredjepartsgrossister och leverantörer)
    • Oberlo (Enklaste sättet, kan användas gratis. Se nedan.)
    • Alibaba/AliExpress
    • Worldwide Brands
    • Europe Factory
    • Europages.com
    • DHGate
    • Trade B2B
    • Made-In-China.com
    • ChinaBrands.com
    • Spocket
    • VR Distribution

Enklaste sättet för den som vill testa dropshipping är givetvis via Oberlo. Oberlo kan användas gratis och ger användare tillgång till en stor databas av leverantörer.

Oberlo kan du använda för att testa försäljningen av strategiska produkter innan du bestämmer dig för att på egen hand beställa och lagerhålla en viss produkt från en viss leverantör.

(3) Sälj via externa säljkanaler eller egen butik

I samband med att du funderar på starta eget företag och definierar olika idéer kommer du med stor sannolikhet att upptäcka affärsmöjligheter som du kanske inte hade funderat över initialt.

Att sälja produkter online behöver inte innebära att du enbart tar betalt för dina produkter i din webshop och skickar dessa från ditt lager till dina kunder.

Det utvecklas ständigt nya smarta säljlösningar på marknaden och många startups idag väljer helt enkelt att nischa sig genom att exempelvis fokusera på att sälja via en marknadsplats. Eller helt enkelt enbart marknadsföra och ta betalt för en produkt men låta leverantören ansvara för själva leveransen (dropshipping).

Att jobba med e-handel innebär enorma möjligheter av den anledningen kan det vara klokt att hitta en affärsmodell som gör det enkelt för ditt företag att nå fram till dina kunder.

Det finns massvis av intressanta affärsmodeller att överväga för den som funderar på att starta webshop men allt beror på faktorer såsom din produkt, marknad, konkurrens, budget och mycket mycket mer. Några heta affärsmodeller som används av både nystartade- såväl som etablerade e-handelsföretag är:

  • Tredjepartslogistik (3PL) innebär att du kontrakterar en logistikpartner som sköter logistiken åt ditt företag. Du behöver då inte på egen hand ska hantera logistik, lager och koordination av inkommande och utgående leveranser, frakt och reklamationer etc. 3PL innebär att du alltså kan ta hjälp av en logistikpartner som sköter detta åt dig. Idag finns det flera fintech bolag som även jobbar med små och nystartade e-handelsföretag. De kan vanligen sköta både frakt och lagerhållning för hela eller delar av ditt sortiment. Prismässigt behöver det inte kosta mer än om du istället hade ombesörjt logistiken på egen hand men med 3PL vinner du i tid och kvalitet. Tredjepartslogistiker kan i många fall erbjuda bättre villkor avseende ledtider, hållbarhet, spårbarhet och lagerhållning än du på egen hand kommer att kunna erbjuda dina kunder.
  • Försäljning via marknadsplatser blir alltmer populärt bland svenska e-handlare. Marknadsplatser såsom: Amazon, Fyndiq, CDON eller Facebook Marketplace är plattformar som tillåter handlare att sälja produkter till marknadsplatsernas användare och kunder. Idag är många marknadsplatser integrerade med flera av de bästa e-handelsplattformar som finns på marknaden. Du kan på så vis sälja via både exempelvis din egna webshop parallellt med försäljning via marknadsplatser och eventuellt övriga säljkanaler.
  • Dropshipping innebär att du säljer produkter via din webshop men utan att behöva köpa in, lagerhålla och leverera till dina kunder. Dropshipping i Sverige har växt explosionsartat de senaste åren. Du kan räkna med mindre marginaler men du frigör mycket tid och tar ingen större risk med dropshipping. Skulle dina produkter sälja sämre än du hoppats kan du enkelt byta ut dessa och testa nya utan att behöva göra dig av med produkter på ditt lager.
  • Försäljning via sociala medier. Det finns olika upplägg för att sälja produkter på exempelvis facebook och Instagram. På den svenska marknaden krävs än så länge att du har en egen webshop men med rätt val av plattform kan du enkelt integrera din webbplats och erbjuda dina produkter till försäljning direkt på Facebook eller Instagram.
  • Omnikanal innebär att du säljer via en eller flera fysisk butiker och dessutom erbjuder försäljning på nätet. Är det så att du redan driver en fysisk butik och vill komma igång med e-handel? Då ska du göra ett klokt val av system som säkerställer att du kan hantera data från olika säljkanaler på ett och samma ställe. Här gäller det inte enbart att du väljer en e-handelsplattform som passar ditt behov utifrån användarvänlighet. Du bör även sätta dig in i lämpliga betallösningar som kan användas både i dina fysiska kassor, checkout (kassasidan i din webshop) och eventuellt övriga säljkanaler.

(4) Välj den plattform som passar din affärsmodell

Om du har följt stegen ovan så har du förmodligen en rätt tydlig bild över vad du vill sälja, hur och till vem du vill sälja dina produkter och tjänster. Då är det dags att fundera över vilken webshop som är bäst för ditt behov.

Som en generell tumregel vill du välja en e-handelsplattform som ger dig bra möjlighet till tillväxt. Med andra ord är det vanligen dumt att välja en liten eller svenskutvecklad e-handelsplattform.

Även om en viss plattforms funktioner passar de behov som du har idag så är det ännu viktigare att den plattform du väljer att använda för din e-handel kan tillgodose morgondagens behov. E-handeln utvecklas i snabb takt och du kommer med all sannolikhet att få nya behov under resan gång som du omöjligt hade kunnat förutse då du precis startade din webbutik.

Här är de viktigaste kriterierna vid val av plattform:

  1. Se till att välja en plattform som är internationellt väletablerad och med många kompatibla tredjepartstjänster. På så vis får du tillgång till många sälj- och marknadsföringskanaler och kan med enkelhet koppla på olika tjänster vid behov. Det kan handla om betallösningar, bokföringsprogram, marknadsplatser, emailprogram och mycket, mycket mer. De riktigt stora plattformarna ger bäst förutsättningar till tillväxt.
  2. Välj en plattform är etablerad och med många användare på din marknad. Ska du fokusera på den svenska marknaden så vill du använda en plattform som är kompatibel med program och tjänster som du förmodligen vill använda i Sverige (Klarna, Swish, Fortnox, Fraktlösningar, etc.) Undvik dock de svenskutvecklade plattformarna. De är förvisso anpassade för den svenska marknaden men kan inte ge dig i närheten av alla de funktioner och tjänster du har behov av för att växa.)
  3. Användarvänlighet och kundtjänst. Här får man göra en uppskattning över hur pass mycket stöd man har behov av. Är man tekniskt lagd eller rent av har erfarenhet från att bygga webbplatser så behöver man kanske inte samma stöd som någon som är helt nybörjare. Oavsett, kommer du att spara mycket tid och pengar på att ta en bra distanskurs som ger dig tips och best-practice för att snabbt sätta upp en välfungerande webshop. (Ska du sälja på den svenska marknaden så kan du kolla in Nordboost E-handelsakademi, de har fantastiska kurser som är avsedda för svenska entreprenörer.)
  4. Pris – Det här är inte den viktigaste faktorn för numera kan du använda några av världens bästa plattformar för ett par hundra kronor per månad. Däremot finns det några plattformar som för det första inte är särskilt bra men som ligger på + 500 kr i månaden. (Akta dig för lockpriser. Vissa webshopar är billiga till en början men kostar mycket mer så snart du vill låsa upp och få tillgång till fler funktioner).

Bästa e-handelsplattformen som uppfyller kraven ovan är Shopify. Shopify kan du läsa mer om här och testa gratis.

(Är du helt nybörjare så ska du överväga att ta Nordboosts distanskurs i Shopify. Då spar du tid och pengar och får värdefulla tips för att lyckas med din e-handel.)

(5) Bygg din nätbutik på egen hand

När du valt lämplig plattform är det dags att sätta igång med att bygga din e-butik. För att bygga en webshop krävs att du skaffar ett domän och att din webbplats förläggs på en server.

Det enklaste sättet att bygga en webshop från scratch är att använda sig av en helhetslösning (SaaS). Då behöver du till att börja med inte ladda ned något på din egna dator. Du sköter allt via inlogg på en extern plattform. Därifrån kan skapa din webbutik, köpa domän (ditt unika URL), och få support vid behov.

För Sverige är den tveklöst bästa helhetslösningen Shopify. De har bättre utbud av funktionalitet än någon jämförbara plattform på marknaden. Shopify är dessutom i topp vad det gäller design och användarvänlighet. Men i vissa fall kan det finnas andra plattformar som är bättre för ditt specifika behov.

Stegen du måste ta för att bygga en webshop är i princip:

  • Hitta ett passande domän och företagsnamn som passar din verksamhet.
  • Välja lämpligt tema (designmall) för din webbutik.
  • Anpassa ditt tema med bilder, text, färger och content.
  • Beställ eller skapa en logga för ditt företag.
  • Skapa produktsidor för dina produkter och kategorier (kollektioner).
  • Ansluta ditt domän.
  • Konfigurera inställningarna (frakt, betallösningar, moms, språk, valuta etc.)
  • Installera eventuella program som du vill använda (“plugins” eller “appar”)
  • Välj och installera och konfigurera en betallösning för din e-handel.
  • Testa och genomföra beställningar.
  • Anluta marknadsföringskanaler.
  • Konfigurera analysverktyg och ta ut rapporter.

(6) Börja sälj på nätet och skaffa eget företag i efterhand

Ett tips är att vänta med att registrera ett företag. Det beror på att du enligt svenska regler kan börja sälja produkter på nätet upp till 30000 kr. Det gäller i huvudsak såtillvida att din verksamhet kan anses vara av hobbykaraktär.

Exakt vad som av skatteverket anses vara hobbyverksamhet är inte helt entydigt men poängen är att du kan börja sälja om än i småskalig form enbart i syfte att testa din affärsidé. När du testat marknaden och vet att din affärsidé fungerar så måste du registrera företag. Är du osäker på huruvida du kan sälja på nätet utan företag, så är det alltid bäst att kontakta Skatteverket.

Här nedan går jag igenom hur man startar ett företag steg för steg och övergripande vad varje steg innebär:

  1. Val av företagsnamn (bör vara ditt domännamn)
  2. Skapa webshop eller kommersiell företagshemsida.
  3. Val av bolagsform (Du kan börja med Enskild Firma och i ett senare skede registrerar ett Aktiebolag)
  4. Registrera företaget för F-skatt eller F/A-skatt och moms. (Företag som omsätter mer än 30 000 kr måste vara registrerade för moms. Är det så att du ska anställa personal så behöver du även betala arbetsgivaravgift. Då krävs att du registrera ditt företag för F/A-skatt.)
  5. Öppna företagskonto hos din bank (Du bör separera företagstransaktioner från din privata ekonomi)
  6. Skaffa betallösning (checkout) för din webshop och koppla till ditt företagskonto.
  7. Säkerställ att du sköter bokföring och redovisning. (Det finns idag flera användarvänliga program på marknaden som är avsedda för att entreprenörer och småföretagare på egen hand ska kunna hantera exempelvis bokföringen på ett enkelt vis. Ett annat alternativ är att ta hjälp av en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig med bokföring, bokslut och moms. För småföretag bör du budgetera för en kostnad på ca. 18000 kr årligen.

(7) Marknadsför din e-butik en viktig framgångsfaktor

Marknadsföring är möjligen den största utmaningen med att sälja på nätet. Alla kan starta en webbutik. Men att marknadsföra sina produkter och tjänster kan vara betydligt mer komplicerat.

Än en gång, din marknadsföringsstrategi beror på din specifika affärsmodell. Det finns ingen marknadsföringskanal som passar alla företag. Av den anledningen är det klokt att fundera i ett tidigt skede hur du ska nå fram till din målgrupp.

Ett tips är att börja med att fokusera på en marknadsföringskanal. Du bör välja din kanal med omsorg och fundera på var du tror att du enklast kan nå fram till dina kunder.

Du bör även skilja på betald och gratis marknadsföring. Betald marknadsföring, såsom annoner, ger snabbare resultat men kostar pengar. Dessutom är inte betald marknadsföring på något vis enkelt.

Gratis marknadsföring (exempelvis via nyhetsbrev och inlägg i sociala medier) tar längre tid innan du kan se resultat. Dessutom kräver det mycket mer investerad tid från din sida än om du ska marknadsföra din e-butik via betald annonser.

Här är några av de vanligaste marknadsföringskanalerna för att marknadsföra din webshop:

  • E-postmarknadsföring (Nyhetsbrev och riktade email-kampanjer)
  • SEO (Sökmotoroptimering)
  • SEM (Search Engine Marketing, Betald annonsering)
  • YouTube-marknadsföring
  • Content Marketing (Ex. inlägg i sociala medier och blogginlägg)
  • SMM (Social Media marketing)
  • PPC-annonsering (“Pay-Per-Click”)
  • Influencermarknadsföring (Använd dig av influencers för att marknadsföra ditt företag)