Shopify är den e-handelsplattform som i särklass sticker ut mest bland alla de plattformar som finns på den svenska såväl som den internationella marknaden.
Du har säkert inte undgått att höra talas om plattformen. Shopify har nämligen mer än 1,7 miljoner användare runt om i världen. Dessutom fortsätter plattformen att växa i popularitet bland entreprenörer och e-handlare.
Idag anses Shopify vara ett av de mest populära alternativ som finns för svenska e-handlare.
Det kan förklaras med att Shopify kan erbjuda bättre funktionalitet än någon svenskutvecklad plattform. Eftersom att den här e-handelsplattformen har så många användare i både Sverige och internationellt, kan användare räkna med att i princip alla tänkbara marknadsföringskanaler, betallösningar, bokföringssystem, e-postverktyg etc. är kompatibla med plattformen.
Med andra ord kan användare av Shopify koppla på väldigt många tredjepartssystem! Tillskillnad från små plattformar som inte är kompatibla med så många andra system kan du alltså räkna med att kunna använda alla väletablerade e-handelstjänster både i Sverige såväl som på utländska marknader.
“Alla svenskutvecklade plattformar är ett skämt i jämförelse med Shopify”
Med Shopify kan du sälja på Instagram och Facebook, du kan ta betalt med svenska betallösningar, såsom, Klarna eller vilken betallösning du vill för den delen. Du kan koppla på olika populära tjänster för frakt, dropshipping eller tredjepartslogistik. Eller varför inte använda Shopifys gratisapp för dropshipping?
Den här e-handelsplattformen är alltså en flexibel tjänst för den som vill starta en webbutik. Men det finns fler kriterier än enbart kompatibilitet som du bör utvärdera när du väljer system för din e-handel.
Trots att Shopify i särklass är ett av de bästa alternativen för att starta och bedriva e-handel i Sverige så är det viktig att känna till att olika e-handelssystem kan lämpa sig bra för olika typer av företag och affärsmodeller.
Innan du börjar använda Shopify eller något annat system för delen rekommenderar vi att du ser över de olika för- och nackdelarna med Shopifys plattform i jämförelse med övriga system på marknaden.
I den här artikeln går vi igenom vad Shopify är och hur det fungerar för svenska e-handlare. Ett tips för att undvika vanliga nybörjarmisstag när du bygger din webshop är att ta hjälp av erfarna e-handlare i Sverige. Vi rekommenderar att kolla in Nordboosts distanskurs i Shopify.
Nordboost är Sveriges enda utbildningspartner till Shopify och ger värdefulla tips för den som vill komma igång snabbt med en egen e-handel och göra rätt från början.
Så bra är en hemsida med Shopify för svenska startups
Under 2020, fördubblade Shopify sin omsättning mot 2019. Den internationella e-handeln fick naturligtvis skjuts av pandemin vilket delvis kan förklara hur Shopify slagit marknadens förväntningar under 2020.
Men inget tyder på att tillväxten kommer att avta. Snarar tvärtom, följer vi utvecklingen för 2021 ser vi att omsättningen följer samma utveckling som mot året dessförinnan!

Varför är det viktigt för den som vill starta webshop att välja en e-handelsplattform som är internationellt väletablerad och med hög grad av tillväxt? Vad är Shopify och kanske ännu viktigare, hur funkar plattformen för svenska användare? Är det så att du ska skapa en hemsida som inte är avsedd för e-handel? Då kan du överväga att använda ett enklare CMS än Shopify. Läs mer om de bästa programmen vi testat för att skapa en gratis hemsida.
Här nedan går vi igenom allt det du ska känna till för att förstå huruvida plattformen är det bästa alternativet för dig eller ej.
(1) Pris och kostnader för att använda plattformen
Shopifys prismodell passar framförallt mindre till medelstora e-handelsföretag. Det hänger ihop med att prisplanerna är relativt låga. Shopify Basic kostar endast 14 USD / månad (om du betalar på årsbasis). Den första månaden kostar enart 1 USD, vilket är ett smart sätt av Shopify för att attrahera nya kunder. Shopify tjänar nämligen mer pengar, utöver månadsavgiften som användare betalar, på användare som faktiskt lyckas med sin e-handel. Det beror på att Shopify har utvecklat en plattform med väldigt många olika integrationer till andra, tredjepartssystem.
Varje gång en handlare som driver en Shopifybutik köper ett program (app) som de vill använda på sin webbplats så går en del av avgiften som betalas till programmets utvecklare och en del till Shopify själva. Detta gäller i stora drag alltså alla teman, appar och prenumerationstjänster som du väljer att köpa och använda i Shopifys ekosystem.
Trots att det i många fall alltså tillkommer avgifter för appar, teman, domän etc. som man kanske inte tänker på precis då man startar med Shopify, är Shopify ett av de absolut mest prisvärda system för e-handel som finns i Sverige idag. För några hundra kronor per månad kan svenska startups och entreprenörer få tillgång till ett av världens bästa e-handelssystem.
Men det många nya Shopify användare i Sverige missar, är att det även tillkommer en transaktionskostnad. Det är vanligt förekommande att man inte tänker på det precis då man är i uppstartsfasen av sin e-handel. Men när försäljningen börjar att ta fart så inser många att transaktionsavgiften utgör en betydande del av den sammanlagda kostnaden för att bedriva e-handel.

Shopify har därför låtit utforma olika prisplaner där företag som säljer mycket kan välja en högre fast kostnad för sin webbutik men en lägre transaktionsavgift. (Förutsatt att man inte använder Shopifys egna betaltjänst, Shopify Payment)
Oavsett, hur man vänder och vrider på prisplanerna, är Shopify ett prisvärt alternativ. Tillskillnad från många övriga alternativ på framförallt den svenska marknaden använder inte Shopify lockpriser.
Man brukar räkna på att det lönar sig att uppgradera från Basic till planen ”Shopify” då man når en brytpunkt om ca. 50.000 SEK per månad. Det förekommer nämligen även en rörlig avgift som baseras på antalet ordrar. Med andra ord kan antalet ordrar per månad även ha inverkan på den totala kostnaden för att använda Shopify. Men för ett normalföretag som använder Shopify Basic är ca. 50 000 kr i omsättning per månad ett bra riktmärke för att bedöma huruvida man klarar sig på Basic-tjänsten eller ej.
Det bör även nämnas att Shopifys dyrare abonnemang även ger användare andra fördelar, utöver bättre transaktionsavgifter. Några övriga saker att ha i åtanke då man överväger vilket abonnemang man ska använda är:
- Frakt (Integrerad frakt i din checkout kan i vissa fall kräva att du använder ett dyrare abonnemang än Basic.
- Betallösningar. Ska du använda SWISH, iZettle, Vipps, direkta bankbetalningar eller andra system så kan det tillkomma avgifter för dessa betaltjänster. (Det är alltså inget som Shopify tar betalt för utan avgifter som förekommer oberoende av vilken e-handelsplattform du väljer att använda.)
- Antalet administratörer och användare i din webshop. Ska du ge många användare access för att administrera din webshop då är det bra att känna till att olika abonnemang kommer med olika begränsningar i antal användare som har tillgång till webbutiken. Många användare stannar med den billigaste planen förutsatt att man inte har behov av fler admins. Med den billigaste planen kan du använda upp till 2 personalkonton vilket räcker gott och väl för de allra flesta mindre e-handelsföretag.
- Antal lagerplatser. Ska du distribuera via olika varulager, då bör du känna till att Shopify olika abonnemang ger möjlighet till att använda olika antal varulager.
Här finner du mer exakt information om Shopifys priser vad som ingår i respektive abonnemang.
Här ser du aktuella priser för Sverige:
Plan | Pris | Transaktionsavgift utan Shopify Payments |
---|---|---|
Basic Shopify | 14 $ | 2.0 % |
Shopify | 39 $ | 1.0 % |
Advanced | 299 $ | 0.6 % |

Du vet väl att Shopify även har ytterligare 2 planer (abonnemang) som riktar sig till dels riktigt små e-handlare som vill sälja via sociala medier och riktigt stora, internationella e-handelsföretag?
“Shopify erbjuder även ytterligare 2 planer som många e-handlare på den svenska marknaden inte känner till”
- Starter: Med “Starter” kan du sälja på nätet för enbart 5 USD per månad. Starter ger användare långt ifrån samma utbud av funktionalitet som de övriga abonnemangen (Basic, Shopify och Advanced.) Men i vissa fall vill man bara komma igång snabbt och enkelt med försäljning via exempelvis sociala medier eller försäljning via appar såsom Whatsapp och då kan Starter vara ett bra alternativ.
- Shopify Plus: PLUS en e-handelstjänst som har tagits fram av Shopify för riktigt stora internationella e-handelsföretag. PLUS ger en helt annan flexibilitet och möjliggör lokala anpassningar för exempelvis olika marknader och kunder (B2B). För att använda Shopify Plus bör man ha uppnått en omsättning om cirka 800.000 kr per månad. Shopify Plus applicerar en flexibel prissättning men ligger som lägst kring 2.300 USD per månad.
Här finner du mer information om alla de Shopify abonnemang och planer som finns att välja bland idag.
(2) Checkout kompatibel med många betallösningar
Som nämnt ovan är Shopify kompatibelt med väldigt många olika tredjepartsstjänster. Användare får på så vis hög grad av flexibilitet och blir inte tvingade till att använda enbart en viss lösning eller tjänst.
Med plattformen kan du alltid välja mellan olika funktioner (program) för din webshop detta gäller även när det kommer till betallösningar. Betallösningar som du väljer att ta betalt med visas på din kassasida eller så kallade checkout i din webbutik. En checkout kan erbjuda kunder att betala med med fler än en betallösning.

Konsumenter på olika marknader har olika preferenser. Det innebär att du som e-handlare måste vara lyhörd på vilken betallösning som passar bäst för just dina kunder och på de marknader där du vill vara verksam.
Vissa betallösningar är enbart tillgängliga på vissa geografiska marknader. I andra fall kan banker som används av dina kunder tillämpa helt andra säkerhetsregler än exempelvis banker på andra marknader.
Det kan resultera i att dina kunders betal- och kreditkort i vissa fall inte kommer att fungera med vissa betallösningar då kunder och besökare i din webshop vill genomföra köp.
Det här kan vara ett stort problem som förekommer med vissa e-handelsplattformar eftersom att en del betallösningar som fungerar utmärkt i exempelvis USA, inte fungerar lika bra i Sverige. Som tur är Shopify kompatibel med de mest populära betallösningar som finns på den svenska marknaden. Hit hör exempelvis Klarna och Swish.
Klarna kan vara fördelaktigt att använda som betalning i din checkout. Med Klarnas integration kan du förutom att erbjuda dina kunder att betala med exempelvis betalkort, även låta kunder betala i efterhand eller dela upp sin betalning.
Fördelen är att du som handlare får pengarna utbetalda till ditt klarnakonto på vanligt vis. (Klarna håller däremot pengar på ditt Klarnakonto i några dagar innan utbetalningen sker till ditt företagskonto.).
Med Klarna kan kunder välja att betala senare och motta beställda varor innan betalning sker. De kan även välja att delbetala till Klarna (stor fördel om du säljer produkter med höga utpriser). Givetvis kan kunder även betala via faktura med Klarna.
Nackdelar med Klarna som kan vara bra att känna till är att Klarna enbart fungerar för ett fåtal länder.
Priserna är på en rimlig nivå men det finns billigare betallösningar på marknaden. Du måste dessutom vänta på utbetalningar till ditt företagskonto. Även kundtjänst och support är av varierande kvalitet, vilket gör att många e-handlare väljer att använda alternativa tjänster.
En annan tjänst som är populär på framförallt den svenska marknaden är Swish. Swish är inte en fristående betallösning för din checkout. Swish är en tjänst som flera etablerade betallösningar är kompatibla med och som du kan använda som betaltjänst i din webshop efter att du skaffat ett SWISH-nummer via din företagsbank.
Du kan exempelvis installera Mondido Payments i din Shopifybutik och på så vis möjliggöra betalningar via Swish i din webshop. För att komma igång med Swish behöver du ett avtal med din bank. Banken tar även ut en avgift för att du ska kunna ansluta ditt företag till tjänsten.

Klarna och Swish är alltså populära alternativ på framförallt den svenska marknaden. Men det finns givetvis betallösningar som är ännu mer vanligt förekommande på den internationella marknaden. Shopify kommer förinställt för att kunna användas med Shopify Payment och PayPal.
Båda dessa tjänster fungerar generellt sett bra både på den svenska såväl som den internationella marknaden. Men det kan förekomma undantag.
Av den anledningen är det vanligt att många e-handlare väljer att använda fler än en betallösning i sin checkout. På så vi kan kunderna välja vilket sätt de vill betala på.
Shopify Payments som alltså är Shopifys egna betaltjänst som gör det möjligt attacceptera kortbetalningar via Stripe och Klarna. Den här betallösningen är den billigaste och enklaste tjänsten som du kan använda för att ta betalt. Den fungerar givetvis sömlös med Shopify då det är Shopifys egna ”native” betaltjänst.
En fördel med Shopify Payments är att den är bra på den svenska marknaden så väl på de flesta andra marknader. Dessutom är alla transaktioner med Shopify Payments billigare än om du skulle använda andra alternativ för att ta betalt.
Oavsett vilken eller vilka betallösningar du vill använda i din checkout så får du tillgång till fler möjliga alternativ att ta betalt med än någon jämförbar plattform på marknaden!
(3) Bästa plattformen för dropshipping
Shopify anses av många e-handlare vara den bästa plattformen för dropshipping även i Sverige. Dropshipping är ett förhållandevis nytt sätt att sälja varor på i Sverige. Däremot är dropshipping desto mer vanligt förekommande på exempelvis den amerikanska marknaden.
Så här fungerar dropshipping. E-handlare tecknar ett avtal med en leverantör som innebär att leverantören förbinder sig att leverera produkter till e-handlarens kunder.
Med andra ord behöver inte e-handlaren köpa in, lagerhålla och frakta produkter till sina kunder. Så snart e-handlaren sålt en produkt i sin webshop, skickas order vidare till leverantören som ser till att beställda produkter levereras till kunden.

Dropshipping innebär lägre ut- och inträdesbarriärer än traditionell detaljhandel. E-handlare tar i princip ingen ekonomisk risk och kan enkelt testa produkter för försäljning på en marknad.
Shopify som är en populär e-handelsplattform på framförallt den amerikanska marknaden, har givetvis bra funktionsstöd även för dropshipping. Med Shopify kan du exempelvis installera Oberlo.
För något år sedan var Oberlo en av de mest attraktiva tjänsterna för att möjliggöra dropshipping med Shopify.
Oberlo var tidigare en app som skapades av Shopify för att på ett enkelt sätt göra det enkelt för handlare att importera produkter via aliexpress direkt till sin webbutik och därefter lägga ut produkterna till försäljning i sin webshop.
Oberlo är alltså numera inte möjligt att använda för dropshipping.
Men som tur är finns det andra, bättre alternativ som är kompatibla med Shopify. Här kan du läsa mer om hur du startar med dropshipping tillsammans med Shopifys plattform i 4 steg.
Glöm dock inte att Shopify i första hand är en e-handelsplattform. Det är alltså inte Shopifys uppgift att berätta för dig eller för andra entreprenörer hur du ska lyckas med dropshipping eller vilka leverantörer eller produkter som är bäst för dropshipping. Skulle det vara så enkelt så skulle ju alla sälja samma saker på nätet.
För att lyckas med dropshipping krävs precis som med annan typ av företagsamhet att du har en affärsidé som är bra och helst unik. Det är alltså inte enklare att lyckas med dropshipping än med någon annan typ av e-handelsverksamhet. Däremot är dropshipping vanligen förenat med lägre risk. Du behöver ju inget varulager eller några större uppstartskostnader för att komma igång.
Det bästa sättet för att lyckas med dropshipping är att du antingen på egen hand kontaktar den eller de leverantörer vars produkter som du vill sälja i din webshop för att höra om de har möjlighet att leverera direkt till dina kunder.

Med Shopify finns det flera möjligheter att vidarebefordra beställningar till dina leverantörer. Du kan även manuellt skicka vidare order som läggs av dina kunder till dina leverantörer.
På senare år har det dock blivit allt mer populärt bland e-handlare att dropshippa via marknadsplatser för dropshipping. Marknadsplatser för dropshipping samlar flera leverantörer i ett system så att e-handlare kan hitta och jämföra produkter, priser och ledtider etc. från olika leverantörer på ett och samma ställe.
Eftersom att Shopify är en så otroligt stor plattform finns det idag flera marknadsplatser för dropshipping, som i likhet med Oberlo, kan kopplas till Shopify. Det innebär att Shopifys användare kan koppla vissa marknadsplatser direkt till sin webshop och administrera ordrar och produktdata etc. direkt via sina respektive webbutiker.
Några av de mer raffinerade marknadsplatserna som erbjuder integration med Shopify kan hantera och uppdatera lagersaldon i realtid. Då behöver e-handlare inte oroa sig för att produkter som tagit slut hos leverantören går att beställa i webbutiken eftersom att när leverantörens lagersaldo når 0 så visas även 0 i lagersaldo i e-handlarens webbutik.
Förutom att marknadsplatser för dropshipping ger e-handlare en sömlös process för att exempelvis välja och göra produkter säljbara i sina webbutiker, finns det flera andra fördelar med att använda en marknadsplats för dropshipping.
Exempelvis ställer vissa av marknadsplatserna krav på de grossister och leverantörer som är anslutna till marknadsplatsen i fråga.

Du kan alltså räkna med att det finns fördefinierade krav på anslutna leverantörer att leva upp till vad det gäller exempelvis kundtjänst, ledtider och returpolicies. Att använda en marknadsplats där det ställs krav på anslutna leverantörer kan vara en stor trygghet för den som vill testa att sälja via dropshipping.
Bästa marknadsplatserna för dropshipping med Shopify
Bästa sättet för den som vill använda en marknadsplats med Shopify är alltså att välja en tjänst som erbjuder en färdig koppling till Shopify. Det innebär att det har tagits fram en app som enkelt kan laddas ned och installeras i webbutiker som använder Shopify.
Några av de bästa marknadsplatserna och tjänsterna för att hitta och sälja produkter som kan dropshippas med Shopify är:
(4) Så hanterar man skatt och moms i Shopify
En vanlig fråga som många ställer sig då man är i färd med att starta en webshop med Shopify är: “Hur hanterar jag bokföring och skatt i Shopify?”
För det första. Skatt och moms eller bokföring har egentligen inte så mycket med vilken e-handelsplattform som du väljer att använda. Skatt och moms regleras givetvis av myndigheter i det eller de länder där du är verksam.
Skatt, moms och redovisning är alltså generella frågor som inte är beroende av vilket system du använder. En fördel med att använda Shopify är dock att det finns många befintliga e-handlare som använder Shopify på den svenska marknaden.
Det gör att Shopify är enkelt att ställa in och konfigureras för att exempelvis lägga på rätt utgående moms vid försäljning. Eller för att på ett smidigt vis hantera försäljning utanför Sverige via One-Stop Shop som gör det möjligt för handlare att hantera moms på ett centralt vis istället för att lägga på respektive lands lokala momssats vid försäljning.
(Olika EU-länder kan ha olika momssatser vilket kan göra försäljning online oerhört komplicerat i annat fall). Med OSS (“One-Stop Shop”) kan du alltså registrera ditt företag för moms i ett EU-land och hantera inbetalningar och administration av skatt (kvartalsvis) till enbart det land där du registrerat dig för OSS. Du slipper alltså momsregistrera ditt företag i flera olika EU-länder.

När det gäller att räkna ut hur stor skatt som ska betalas för e-handlare som använder Shopify finns det även vissa fördelar. Shopify är nämligen integrerat med flertalet smarta bokförings- och redovisningstjänster som kan underlätta för handlare att hantera skatt.
I Sverige kan man exempelvis koppla på Fortnox (via app). Fortnox är ett Ekonomisystem som gör det möjligt att automatiskt synkronisera flöden och transaktioner via din webshop och Fortnox. Handlare kan på så vis underlätta skatteplanering och snabbt få en god överblick över exempelvis kostnader, omsättning och förväntad vinst.
(5) Teman och Appar
Som vi har nämnt tidigare är Shopify på många vis lik svenska e-handelsplattformar inom SaaS. Det kan vara svårt att ens begripa vad det är för skillnad på Shopify och övriga e-handelssystem på marknaden?
Faktum är att det numera inte är så stor skillnad utifrån användarvänlighet mellan de olika e-handelsplattformarna inom SaaS. I princip alla moderna e-handelssystem på marknaden inom SaaS har skapat användarvänliga tjänster med drag-and-drop och designelement som kan anpassas för att göra det enkelt för användare att bygga sina webbutiker.
Många system på marknaden påminner på många vis om hur Shopify fungerar. Den stora skillnaden på Shopify och många övriga system på marknaden är att Shopify tillhandahåller en app- och temamarknad.
Det innebär att tredjepartsföretag tar fram program och tjänster som är avsedda för Shopifys användare. Dessa företag säljer alltså tjänster på digitala marknadsplatser i syfte att tjäna pengar till Shopifys användare. (Det kan liknas vid Apples “App store”. Iphone-användare får tillgång till ett enormt utbud av appar/program som användare vid behov kan köpa och ladda ner.”
“Shopify App Store och Shopify Theme Store gör plattformen
Överlägsen i jämförelse med övriga system inom SaaS”
Shopify App Store är en jättefördel för e-handlare som använder Shopify, eftersom det i princip alltid finns appar som man kan ladda ned och använda för att lösa olika problem. De flesta övriga SaaS tjänster (med ett fåtal undantag, exempelvis WIX), har anställda utvecklare som tar fram program för respektive plattforms användare.

Det blir alltså en kostnad för alla program som måste täckas av användare för att e-handelstjänsten ska kunna gå runt. Dessutom finns det vanligen stora begränsningar i utbud av program som kan vara ett hinder för skalbarhet.
Det blir alltså svårt för e-handlare som använder dessa e-handelssystem att exempelvis gå in på nya marknader, eller applicera moderna processer och strategier för exempelvis marknadsföring, logistik och försäljning.
Med Shopify däremot finns det ständigt nya teman och appar som tillkommer. Det gör det enkelt för e-handlare att skapa en webbutik med Shopify som uppfyller krav på design och funktionalitet.
(6) Övriga funktionsstöd som kan användas gratis

Förutom Shopifys e-handelsplattform har Shopify utvecklat flertalet digitala verktyg som går att använda helt gratis. Dessa verktyg ligger utanför Shopify e-handelssystem och vem som helst, även personer och företag som inte använder Shopify har tillgång till dessa verktyg.
De här verktygen är förstås ett sätt för Shopify att marknadsföra sitt varumärke och för att attrahera nya kunder. Men du kan alltså använda tjänsterna oberoende av Shopifys e-handelsplattform och flera av verktygen är riktigt bra.
- Generator för företagsnamn. Det här är en av de bästa tjänsterna på nätet för att söka inspiration och alternativ till att hitta bra företagsnamn som passar för e-handel (eller annan verksamhet). Läs mer här om de bästa generatorerna på nätet för företagsnamn.
- Verktyg för att skapa logga. Shopify har ett gratisverktyg för att skapa logga. Det här är en tjänst som är långt ifrån många av de mer framstående logoverktygen på marknaden när det gäller anpassningsbarhet och möjlighet till grafisk design. Men en fördel med Shopify logo maker är att det kan användas gratis. Här kan du läsa vår bäst-i-test för att skapa egen logga! (Ska du skapa en logga är det vanligen värt att betala lite för att få en väldesignad logga istället för att använda ett gratisverktyg på nätet.)
- Bildbank. Shopify har även en helt gratis bildbank (Burst) med tusentals nedladdningsbara bilder. Bildbanken kan vara ett bra alternativ för att skaffa inspirationsbilder för den som vill skapa en hemsida eller bygga en webshop.
- Image resizer. Ett vanligt problem som många e-handlare upplever då de bygger sin webbplats är att bilder som laddas upp på webbplatsen kan ta för stor plats och slöa ner laddtiderna. Det är även vanligt förekommande med det omvända, det vill säga, att vissa bilder som man vill använda på sin webbplats ser suddiga eller oskarpa ut. Dessa problem beror i många fall på att bilder behöver omformateras för att ladda snabbt och se skarpa ut för olika ändamål. Med Shopify formateringsverktyg är det enkelt att omformatera bilder för att de ska passa olika webbsidor eller block på din webbplats.
- Policy-generator. Ett vanligt problem som digitala entreprenörer står inför då de ska lansera sin webshop, är att de är osäkra på vilken typ av juridisk information, allmänna villkor och integrationspolicy som man behöver tillhandahålla på sin webbplats. Det kan även vara svårt att veta hur dessa byråkratiska dokument ska utformas för att ligga i linje med de lagliga krav som ställs på e-handlare på olika marknader. Shopify har därför tagit fram ett verktyg där den här typen av dokument enkelt kan genereras för att passa olika företags behov. Tyvärr är inte dessa dokument i nuläget möjliga att generera på svenska. Men för e-handlare som använder Shopifys plattform finns det färdiga mallar på svenska som går att använda för de allra flesta svenska företag, utan att alltför stora anpassningar av mallarna behöver vidtas.
Det här är enbart ett fåtal av alla de verktyg som Shopify utvecklat och som finns att använda gratis. Här finner du en komplett lista över Shopifys olika verktyg som finns att använda gratis.
Sammanfattning
- Shopify anses idag vara en av de bästa helhetslösningar som finns för svenska e-handlare. Det kan förklaras med att Shopify är en så internationellt stor plattform som gör det möjligt för Shopify att erbjuda mer funktionalitet och kopplingar till tredjepartstjänster än de flesta övriga alternativ på marknaden.
- Innan du bestämmer dig för att testa Shopify eller något annat system på marknaden för den delen, är det klokt att bilda sig en uppfattning om din e-handels behov. Olika e-handelssystem är bra för olika typer av företag. Du bör därför kolla in den här jämförelsen mellan Shopify och övriga e-handelssystem innan du bestämmer dig.
- Shopify applicerar en prismodell som passar både nystartade e-handelsföretag såväl som internationellt etablerade företag. Det kan förklaras med att Shopify har en relativt låg månadsavgift i kombination med en rörlig transaktionsbaserad prismodell. Företag med högre omsättning kan välja ett abonnemang med lägre transaktionsavgifter och med en högre fast, periodiserad avgift.
- Shopify erbjuder även abonnemang (“Starter”) för riktigt små näringsidkare som inte har behov av en fullskalig webshop. Det finns även ett Plus-abonnemang för riktigt stora e-handelsföretag. Här finner du mer information om Shopifys olika abonnemang och priser.
- Shopify erbjuder tusentals olika appar. Dessa är program som Shopifys användare vid behov kan installera på sina webbplatser. Det finns även hundratals teman och betallösningar som man kan använda i Shopify.
- Shopify anses vara ett av de enklaste systemen för att lyckas med dropshipping i Sverige. Det finns flera smarta marknadsplatser och appar som gör det enkelt för återförsäljare att hitta produkter som kan dropshippas med Shopify. Några populära tjänster för dropshipping med Shopify är:
- Förutom Shopify e-handelsplattform har Shopify tagit fram flera bra verktyg som kan användas gratis och som inte är knutna till Shopifys e-handelssystem. Dessa verktyg kan vem som helst använda sig av och erbjuder bra stöd för att exempelvis skapa logga eller för att hitta ett passande företagsnamn för sin verksamhet.