Hur startar man företag för dropshipping i Sverige?

Funderar du på att testa dropshipping? Här går vi igenom vad du behöver känna till för att komma igång med dropshipping i Sverige.

Dropshipping kan skilja sig åt beroende på var dina kunder och leverantörer befinner sig. Av den anledningen är det något knepigare att komma igång med dropshipping i Sverige och länder inom EU än exempelvis USA eller Australien.

Men först av allt, vad är dropshipping?

Dropshipping innebär att du säljer produkter via exempelvis din webshop utan att ansvara för själva leveransen. Du behöver alltså enbart marknadsföra dina produkter, sälja och ta emot beställningar från dina kunder.

När beställningar genomförs av dina kunder, vidarebefordrar du beställningarna till din leverantör som säkerställer leverans av produkterna till kunderna. Du slipper på så vis köpa in och lagerhålla produkter som du säljer i din webshop.

Det finns flera för- och nackdelar med dropshipping. Nackdelar kan vara att du vanligen erhåller lägre marginaler än om du på egen hand köper in produkter och säljer i din webbutik. Andra nackdelar kan vara byråkrati som uppstår om du exempelvis ska leverera till kund inom Europa via icke-europeiska leverantörer.

Dropshipping kan även vara en del av en strategisk säljmodell för att exempelvis testa försäljningen av nya produkter på en marknad. Om en produkt visar sig sälja bra på en marknad kan återförsäljare köpa in produkter och leverera till kunder på egen hand för att på så vis öka marginalerna.

Hur startar man ett företag som fokuserar på dropshipping?

Det enklaste sättet att komma igång med ett företag för dropshipping är via Shopifys e-handelsplattform. Shopify erbjuder användare att koppla Oberlos portal för dropshipping.

Oberlo är enkelt förklarat en tjänst som låter användare importera produktinformation (bilder, mått, priser, text etc.) från en leverantörsplattform. I stora drag är alla leverantörer som du hittar via Oberlo samma grossister som hos Aliexpress.

Men det finns vissa undantag. Oberlo ger även användare tillgång till produkter från vissa Europeiska leverantörer. Det går att använda Oberlo gratis men du måste dock betala för att använda Shopifys plattform.

Här går vi igenom stegen för att starta företag som fokuserar på dropshipping.

  • Hitta en produkt som du tror på. Det som gör dropshipping så spännande är att affärsidén i många fall kretsar kring en produkt. Många entreprenörer som lyckas med dropshipping ser en potential i en viss produkt som de bestämmer sig för att testa.

    Ett vanligt knep som används idag är att undersöka vilka produkter som säljs av företag via dropshipping på mer utvecklade marknader, exempelvis USA eller Australien. Om en produkt säljer bra på en annan marknad kan man helt enkelt kopiera konceptet och göra vissa justeringar för den marknad som man vill fokusera på.

    Det går givetvis även att hitta en helt unik produkt som inte säljs av andra dropshppers. Dessutom förekommer det även många svenska entreprenörer som dropshippar produkter på andra marknader utöver den svenska.

    Oavsett hur din strategi är utformad, så behöver du en produkt som du vet att det finns ett intresse för på din marknad och som du kan branda och marknadsföra.
  • Säkerställ att det finns grossister eller leverantörer som kan erbjuda dropshipping. I nästa steg måste du säkerställa att produkten kan levereras av din leverantör till dina kunder.

    Ett sätt att gå tillväga på är via en leverantörsportal, såsom Oberlo. Men det är tyvärr knepigare än så.

    Många leverantörer som används för dropshipping internationellt är icke-europeiska leverantörer. Det innebär att skatt och i vissa fall importavgifter kan tillkomma för att produkterna ska kunna levereras till länder inom EU.

    Det finns flera sätt att kringgå detta. Ett sätt är att samarbeta med icke europeiska leverantörer som har möjlighet att lagerhålla i Europa. Då säkerställer leverantören att dina produkter skickas från ett EU-land och du slipper, tillkommande tull och avgifter.

    Ett annat sätt kan vara att välja att gå via en grossist på den europeiska marknaden. Det är företag som har stora lager och som jobbar B2B. Det finns flera grossister som erbjuder dropshipping, de har vanligen inte lika låg prissättning som leverantörer från Alibaba eller Aliexpress. Då andra sidan är det är betydligt enklare om du planerar att sälja på den svenska marknaden.

    Du kan såklar även på egen hand kontakta leverantörer för att föreslå ett samarbete för dropshipping. Det finns även europeiska enskilda europeiska leverantörer som erbjuder dropshipping och som har för vana att samarbeta med återförsäljare.
  • Sätt upp en webshop för din marknad. Det vanligaste sättet att komma igång med dropshipping är genom att starta en webshop. Är det så att du inte redan har startat en webbutik då rekommenderar vi Shopify som alltså fungerar sömlöst med Oberlo.

    Shopify erbjuder även användare gratis teman (designmallar) som fungerar bra för dropshipping. (Många entreprenörer som säljer via dropshipping använder teman som är avsedda för att sälja enbart en eller ett fåtal produkter. Shopify har bra gratisteman för webbutiker som enbart fokuserar på en produkt).

    Om du redan har en webshop eller om du av någon anledning vill använda en bättre e-handelsplattform så kan det finnas andra alternativ. Utöver Oberlo kand du exempelvis kolla in Alidropship. Alidropship påminner om Oberlo men kan användas med exemeplvis WooCommerce.
    Du kan även sälja på exempelvis Instagram eller Facebook men i nuläget krävs att du har ett eget domän (en egen webbplats) för att koppla på försäljning via sociala medier.
  • Marknadsför din produkt. Den här affärsmodellen går ut på aggressiv marknadsföring. Du har förmodligen relativt låga marginaler och för att lyckas krävs att du säljer volymer. Dessutom fokuserar du med stor sannolikhet enbart på en eller kanske ett par produkter. Du kan kanske inte räkna med merförsäljning från andra produkter i ditt sortiment. Du kan förmodligen heller inte räkna med att kunder kommer tillbaka till din webshop för att köpa mer. Dropshipping handlar i många fall om att sälja till nya kunder och inte sällan sker dropshipping av produkter som är trendiga eller säsongskänsliga. Av den anledningen kräv det i många fall påtagliga marknadsföringsinsatser för att lyckas.

    Du bör räkna med att investera betydande tid och pengar i strategisk marknadsföring. Du kommer med all sannolikhet behöva “branda” din produkt på ett sätt som får den att sticka ut från övriga substitut på marknaden.

    Några tips för att lyckas är att se till att din produkt är ordentligt nischad mot en specifik målgrupp på din marknad. Fundera innan du sätter igång med din webshop på hur du ska marknadsföra din produkt? Vilka marknadsföringskanaler ska du använda och om möjligt uppskatta kostnaderna för att marknadsföra din produkt.

Lycka till!