Vi jämför betalningslösningar för din e-handel

Det förekommer en mängd betaltjänster som man kan använda för försäljning online. Det kan vara svårt att hitta rätt betallösning för sitt företag i djungeln av payment gateways. Vissa betalningslösningar är mer anpassade för e-handel medan andra är uppsatta för att hantera försäljning i omnikanal och via fysiska kortterminaler.

Andra viktiga faktorer som kan vara avgörande vid val av betallösning för ditt företag är vilka marknader som du avser sälja på och givetvis den transaktionsavgift eller prissättning som du måste betala för att använda en viss betalningsleverantör. Faktum är att transaktionsavgifter i många fall kan utgöra en av de största kostnadsposterna för den som driver en webbutik.

Som bästa betallösning för företag på den svenska marknaden vad gäller pris och enkelhet rekommenderar vi Shopify Payments som dessutom är integrerat med Klarna på den svenska marknaden.

Betalningslösningen som du väljer bör reflektera dina kunders behov och vara bäst lämpad för de varor eller tjänster som du säljer. Därför är det viktigt att du tar god tid på dig att fundera på vilka eller vilken betalningslösning som kommer att passa bäst för just dina kunder.

Statistik visar att cirka 60% av alla köp avbryts under betalningsprocessen. För många konsumenter har valet av betalningslösning vara en avgörande faktor för huruvida de avslutar sina beställningar eller ej då de handlar online. Det ska gå smidigt att betala och en lång betalningsprocess kommer garanterat att innebära att du förlorar potentiella försäljningar.

Dessutom är det viktigt att din kund känner sig säker under betalningen och det är därför också avgörande att du väljer en välkänd betalningsmetod som många känner till då du väljer betaltjänst för din webshop.

Betalningsprocessen är garanterad

För att du ska få en bra överblick över vilka olika betalningslösningar du kan välja för din webbutik har vi listat och jämfört några av de bästa tjänsterna i den här artikeln.

Vi går igenom hur du gör det bästa valet och ger en överblick över vilka populära betalningslösningar som du kan installera på din webbplats för att skapa den allra bästa kundupplevelsen!

10 olika betalningssätt på nätet att välja mellan

Vilken betalningsmetod som finns tillgänglig vid köp av varor eller tjänster i din webshop är någonting som kommer att ha en avgörande inverkan på din e-handels konverteringsgrad. Som handlare på nätet har man tyvärr ingen möjlighet att ta betalt direkt via sin e-handelsplattform. Istället måste man använda sig av en tredjepartstjänst som till exempel Swish, Klarna eller Paypal.

Dessa tjänster hanterar transaktionen från din kassasida till ditt företagskonto. Inte sällan håller transaktionstjänster beloppet som ska föras över från din kund till ditt konto några dagar innan beloppet betalas ut till dig. Så är fallet med exempelvis Klarna som i många fall reserverar transaktionsbeloppet i 14 dagar innan utbetalningen sker till handlarens konto i fråga.

Olika betallösningar kostar olika mycket men i de allra flesta fall är det värt att betala mer för en tjänst som kunder på din marknad föredrar framför en tjänst som är billig men okänd bland konsumenterna på din marknad.

Därför är det viktigt att du erbjuder betalningssätt som många kunder känner sig trygga med att använda, samt som kan användas utan krångel. Om processen att betala är alldeles för lång, kan detta innebära att du går miste om försäljningsmöjligheter på din plattform.

Här går vi igenom 10 vanliga betaltjänster för företag på nätet. Här finner du information om deras för- och nackdelar, samt för vilka typer av webbutiker de passar bäst för. Vi listar den billigaste betalningslösningen och flera alternativ till Klarna. Detta kommer att hjälpa dig att göra det bästa valet av betalningslösning för just din e-handel.

Shopify Payments

Shopify Payments för svenska företag

Shopify Payments anses av många vara en av marknadens absolut bästa betalningslösningar förutsatt att man använder Shopifys plattform. Tjänsten är enkel att använda och konfigurera. Efter det att du aktiverat Shopify Payments i din webshop kan du ta emot kortbetalningar på din webbplats. Shopify Payments är dock inte möjlig att använda för handlare på alla marknader.

För handlare som använder Shopify på den svenska marknaden är dock betallösningen integrerad med Klarna vilket innebär att du kan aktivera både kortbetalningar och betalningar via Klarna. Shopify Payments är på så vis en av de mest kompletta lösningarna för svenska e-handelsföretag.

Shopify Payments är utvecklat av Shopify själva och kan därför endast användas om man har en butik skapad med Shopifys e-handelsplattform. En fördel med att välja denna betalningsmetod utöver att den är enkel att aktivera för att ta emot betalningar, är att den är prismässigt fördelaktig i förhållande till andra tredjeparts betallösningar.

Här är några av de främsta anledningarna till att just Shopify Payments anses vara ett ledande alternativ för att ta betalt online:

  • Tjänsten är mycket enkel att använda för både kunder och för dig som driver e-handeln. (Går snabbt att konfigurera då tjänsten kan aktiveras i ett fåtal enkla steg.)
  • Fast transaktionsavgift som hjälper dig att hålla reda på dina omkostnader. Beroende på vilket Shopifypaket du använder betalar du en transaktionsavgift från 1,6 % samt en transaktionskostnad på 1,85 kr.
  • Shopify Payments kan kopplas samman med Klarna, vilket också kan bidra till att öka antalet transaktioner på din plattform då Klarna ger en hög grad av flexibilitet och trovärdighet. Klarna ger även dina kunder möjligheten att dela upp sin betalning eller att exempelvis betala via faktura. Kunder kan även beställa produkter från din webshop men skjuta på betalningen till ett senare tillfälle vilket kan vara ett stort mervärde för vissa kunder.
  • Tjänsten är fullt integrerad med webbplatsen. Det innebär att kunden inte skickas vidare till en annan webbplats för att genomföra betalningar. Detta får fler kunder att känna sig trygga under betalningsprocessen. (Generellt sett vill man behålla kunder och besökare på sin webbplats och inte skicka dem vidare till andra webbplatser.)
  • Snabb betalning till ditt konto (1-3 bankdagar) efter att transaktionen fullföljts.

Så om du använder dig av Shopify för att bygga din e-handel är Shopify Payments det smidigaste alternativet, som dina kunder kommer känna sig trygga att använda. Utöver Shopify Payment är det också bra att erbjuda någon annan betalningsmetod. Läs mer om Shopify Payments priser och hur det fungerar här.

Klarna Checkout

Tjänsten är enkel att använda och konfigurera

Svenska betalningstjänster Klarna möjliggör för kunder att delbetala köp i din e-handel. Detta kan vara en enorm fördel och kan bidra till att fler köp kan genomföras i din webbutik. Höga krav ställs på de butiker som vill kunna erbjuda Klarna som betalningslösning och generellt sett känner svenska konsumenter sig trygga med att använda tjänsten vid betalningar online.

Klarna kan integreras med de flesta av de största och mest populära e-handelsplattformarna som till exempel Shopify eller Woocommerce. För dig som driver e-handel kan Klarna dock vara ofördelaktigt utifrån kostnadssynpunkt. Klarna är inte ett av de billigaste alternativen som finns att välja bland. För varje transaktion betalar du 3,5 kronor och även en procentuell avgift på 2,79%. (Det kan dock nämnas att avgifter för att bruka Klarna beror på ditt avtal med Klarna. Bäst är därför att kolla med Klarnas support innan du använder Klarnas tjänster.)

Swish

Swish e-handel

Betalningsmetoden Swish finns idag i princip överallt och även de flesta transaktionstjänster kan idag sammankopplas med Swish.

Swish är en välanvänd betalningsmetod i landet och har därför integrerats i en allt större utsträckning tillsammans med andra betalningsalternativ hos många e-butiker.

För kunderna innebär Swish att de kan göra en överföring som föregås av verifiering med hjälp av BankID. Swish erbjuder dock inte någon egen programvara eller app som går att installera.

För att använda Swish i din webbutik behöver du installera en tredjepartstjänst för betalningar som i sin tur är integrerade med Swish. Det finns många betalplattformar och tjänster som möjliggör Swish som ett betalningsalternativ för e-handlare varav Wallee Payments, Verifone Checkout och Mondido Payments är exempel på några av dessa lösningar.

Glöm inte att du måste gå via en bank för att få ett Swishnummer för ta emot betalningar med Swish. Bankerna tar ut en avgift. (Avgiften varierar beroende på val av bank men brukar bestå i både en fast och rörlig avgift per transaktion). Det innebär att du först måste betala din bank och sedan dessutom betala för att använda en tredjepartstjänst som låter dig ta betalt med Swish i din webshop.

Worldline (Bambora)

Worldline är en betalningslösning som enkelt kan integreras med flera olika typer av e-handelsplattformar och även andra webbutiker. De smarta och utvecklade funktionerna som Worldline erbjuder innebär att fler slutförda köp kan genomföras och mindre teknisk krångel påverkar din omsättning.

Worldline är ett bra alternativ för e-handlare som söker en internationellt gångbar betaltjänst med starkt fäste på framförallt den europeiska marknaden.

Detta är dock en betalningstjänst som ännu inte är lika vanlig som till exempel Shopify Payment eller Klarna, vilket innebär att inte alla e-handelsplattformar erbjuder dig möjligheten att välja denna betalningsmetod.

Transaktioner idag kan kopplas ihop med Swish

Swedbank Pay

Swedbank är en annan storbank i Sverige som har tagit fram en skräddarsydd betalningslösning som passar perfekt för flera olika typer av webbutiker. Swedbank Pay kan kombineras med samtliga av marknadens främsta betalningslösningar, för en smidig betalning för dina kunder. Swedbank Pay kan också användas om du har en fysisk butik.

Swedbank Pay kan vara ett bra alternativ för handlare som söker en betallösning för omnikanal. En nackdel med Swedbank Pay är att betaltjänsten saknar färdiga kopplingar till flera av de största och mest populära e-handelsplattformar som dominerar marknaden. Man har förvisso utvecklat en plugin för WooCommerce men i övrigt saknas alltså integration med exempelvis WIX, Shopify, Squarespace m.fl.

Hygglig

Marginalen Bank har tagit fram en tjänst vid namn Hygglig som ännu inte används i en särskilt stor utsträckning, men som e-handlare ändå kan vara bra att känna till. För flera olika typer av företag kan Hygglig bidra till väldigt smidiga transaktioner och passar därför olika verksamheter på marknaden perfekt.

Hygglig har inga uppstartskostnader, istället betalar du en fast avgift på 2,25%, vilket innebär att denna tjänst kan vara ett bra alternativ för dig som precis har startat din e-handel. (Det bör dock nämnas att generellt sett är uppstartskostnader en ofördelaktig prismodell och de flera av de bästa och mest väletablerade betaltjänsterna kan användas utan att handlare behöver betala för uppstart.) Betalningsmetoden möjliggör transaktioner med några av de vanligaste tjänsterna som till exempel Swish eller betalkort.

En flagrant nackdel för den för e-handlare som vill använda Hygglig är att tjänsten måste kopplas via professionella utvecklare. Som handlare kan du inte använda Hygglig checkout genom att installera en app eller plugin. Hygglig medför med andra ord relativt höga inträdesbarriärer och du bör räkna med att behöva betala för utvecklare som kan implementera denna checkout i den mån det överhuvudtaget är möjligt.

iZettle (Zettle by Paypal)

Betalningsmetoden iZettle (Zettle by Paypal) är särskilt framtagen att användas för handlare som säljer via omnikanal (samtliga kontaktvägar är sammanlänkade för att skapa en bra kundupplevelse).

iZettle är ett svenskutvecklat system som gör det möjligt att hantera dataflöden från olika kanaler på ett och samma ställe. Möjligheten till att hantera transaktioner, varuflöden och ett detaljerat kassaregister genom ett och samma system kommer att göra det enklare för dig att driva din e-handel.

iZettle gör det möjligt att hantera dataflöden

IZettle erbjuder även smarta kortläsare som är kompatibla med flera iOS- och Android-enheter. Det gör iZettle till en attraktiv tjänst för startups som företag som vill ta betalt med fysiska kort men som inte vill investera i dyr hårdvara.

Du kan koppla samman iZettle med flera populära tredjepartssystem för exempelvis bokföring. Tjänsten är även integrerad med några av världens främsta e-handelssystem, hit hör exempelvis WooCommerce, Shopify och även Prestashop.

Nets

Inom Europa är betalningslösningen Nets mycket populär och används av flertalet framstående e-handelsföretag. Nets är ett bra alternativ för omnikanal och fungerar utmärkt för handlare som driver fysisk butik och som vill erbjuda kunder möjligheten att betala både med kort, Paypal och andra populära betalningsmetoder.

SveaWebPay

SveaWebPay eller Svea Checkout som denna metod också kallas för är en tjänst framtagen av Svea Ekonomi och inriktar sig särskilt till olika e-handlare. Kunden kan vid en betalning välja att delbetala, handla på kredit eller genomföra köpet med kortbetalning, Swish, faktura eller Trustly som några populära val.

Detta är en tjänst som enkelt kan skräddarsys för att passa din e-handel. Beroende på hur du väljer att integrera SveaWebPay på din webbplats kan kostnaden variera.

Trustly

Trustly sammankopplas med flera betalsätt där din kund själv kan styra över vilken betalningsmetod som passar bäst. Däribland är kortbetalning möjligt med VISA eller Mastercard. Med Trustly kan handlare även ta betalt med betallänkar eller tillåta återkommande transaktioner/prenumerationer. Men mest av allt är Trustly känt för att göra det möjligt att ta emot betalningar med enbart digitalt ID. Trustly är kopplade till många av de stora och mest kända bankerna och handlare kan därav använda Trustly som en hubb för att möjliggöra transaktioner mellan olika banker.

Trustly är främst använt bland stora e-handelsföretag men går alltså att användas av även mindre företag.

Tips vid val av betalningstjänster för din e-handel

Rätt val av betallösning är en viktig framgångsfaktor för den som vill starta en e-handel. Här är några av de faktorer som bör övervägas innan du slutligen du bsetämmer vilka betalningsmetoder du vill använda i din e-handel.

Främst ska urvalet av betalningslösningar som dina kunder kan använda baseras på vilka typer av tjänster eller produkter du erbjuder. Som redan nämnt vill man också välja en tjänst med låga avgifter för dig och kunden.

Detta är några punkter som du fundera på innan du slutligen väljer ut den eller de betalningslösningar som du vill erbjuda på din plattform:

  • Den marknad som din e-handel är verksam inom. (Välj en tjänst som kunder på din marknad är vana att använda.)
  • Den vara, tjänst eller produkt som du säljer. (Vissa betallösningar fungerar bra för olika ändamål.)
  • Transaktionstid för olika betalningslösningar. (Det är vanligt förekommande att betaltjänster håller på betalningen från dina ka kunder i några dagar innan pengarna till sist förs över till ditt företagkskonto.)
  • Total kostnad för dig att erbjuda en särskild betalningslösning.
  • Möjlighet att ansluta webbutik till tredjepartstjänster som till exempel Swish, Apple Pay eller Google Pay.
  • Säkerheten som en viss tjänst erbjuder. Det är viktigt att dina kunder känner sig trygga i valet av betalningsmetod.
  • Använd gärna flera olika betalningsalternativ som kan användas i din e-handel. Detta kommer att öka antalet konverteringar på din webbplats.

För samtliga betalningslösningar där kunden kan betala med hjälp av kort krävs det att du tecknar ett inlösenavtal.

Att välja rätt avtal kan också spara dig en rejäl slant varje månad. Inlösenavtalet säkerställer att pengarna förs över säkert från din e-handel till ditt bank- eller företagskonto där en transaktionsavgift enligt ditt inlösenavtal tas ut varje gång någon betalar med kort på din webbplats.